dinsdag 7 april 2015

ANWB.
Ik ben, of moet zeggen was, lid van de ANWB. Ik denk ondertussen zo’n 40 jaar. Eigenlijk ongemerkt, je krijgt een kaartje, je betaald de factuur en dat is het wel zo’n beetje. Eigenlijk hoor je nooit iets van de ANWB. Ja vroeger, vroeger kreeg je de kampioen. Maar ja, die ging de laatste jaren ongelezen de grijze bak in, want we scheiden wel. Vroeger, beloofde de ANWB aan u en mij zich hard te maken om het kwartje van Kok ongedaan te maken, maar ook op dat front is het oorverdovend stil. Ik bedacht me dus vorig jaar waarom ik eigenlijk lid was van de ANWB? Jaarlijks krijg ik een pasje van mijn dealer waar mijn auto in onderhoud is, hierop staat een alarmnummer. Dat kan ik bellen als ik pech heb. Door heel Europa zelfs. Dus de wegenwacht die heb ik niet meer nodig. “Maar die gele praatpalen dan” zei iemand tegen mij, we hebben toch allemaal een mobieltje repliceerde ik. Al denkend kon ik geen enkele reden meer verzinnen waarom ik nog lid zou blijven anders dan een nutteloos club, die eigenlijk van niemand is, in stand houden.

Dus een briefje gemaakt en even op de site gekeken  waar die heen moest. Hm, dat werkt bij de ANWB anders. Je moet bellen. Dat is nog niet zo eenvoudig, als je het nummer belt dan, kom je in de wachtstand en lijkt het of heel Nederland, exact op het moment dat jij wil opzeggen, ook wil opzeggen. Slim, want zo haal je de moed er wel uit. Volhouden dacht ik en na wat een eeuwigheid leek werd ik door een uitermate vriendelijke jongeman te woord gestaan. Wist ik het wel zeker? En de ANWB deed zoveel goeds. Ik besloot vasthoudend te zijn en niet te wijken. “goed dan” zei de nog steeds vriendelijke jongeman, dan eindigt uw lidmaatschap eind van dit jaar. 

Het bleek een truc. Natuurlijk kreeg ik geen rekening meer, ook geen aanmaningen en zeker het felbegeerde ANWB pasje niet meer. Echter wel opeens een brief van een incassobureau. De heren A en W B hadden contact met hen opgenomen en de kosten waren lelijk opgelopen. Of ik maar even wilde betalen.

Je denkt nog even; een misverstand. Mailtje, telefoontje en het is uit de wereld. Nu blijkt de ANWB buitengewoon matig als het gaat om het registreren van opzeggingen en in nog een aantal dingen zoals we al eerder constateerden echter, in het innen van vermeend achterstallige betaling blijkt men te excelleren.

“U heeft opgezegd, dat kan iedereen wel zeggen. Mag ik even de documenten zien”: repliceerde de incasso maffia. Voorzichtig probeerde ik nog te opperen dat het telefonisch gaat bij de ANWB. Blijkt dat ze na opzegging altijd een bevestiging sturen en de ANWB maakt geen fouten. Echt niet, iedereen maakt fouten behalve de ANWB. Stom, ik had het moeten weten, de ANWB maakt geen fouten en ik wel,  ik heb niet om een bevestiging gevraagd. Vandaag maar weer opgezegd, wat minder vriendelijk dan de vorige keer. Ik zal nog wel een paar keer moeten bellen voor de bevestiging. 

Geen opmerkingen: